Sunday, February 8, 2009

Al-kisah Si Yahudi


SalamunAlaik…

Hari ni aku nak share cerita tentang si Yahudi dengan rakan-rakan yang sudi melayari blog aku yang tidak sebarapa ni.Cerita ini aku dapat dari satu sumber yang maybe kamu semua pernah tengok tapi tidak sempat nak baca.Aku harap dengan cerita ini dapat la kita semua mengetahui serba sedikit tentang si Yahudi ni dan kalau dah tahu pun baca la juga ek.Begini ceritanya tentang Si Yahudi yang banyak menyusahkan saudara kita dekat bumi Palestin ni.Kamu semua tahu tak yang si Yahudi hanya ada 14 juta di muka bumi ini, tujuh juta di Amerika, lima juta di Asia, dua juta di Eropah dan 100,000 di Afrika. Bagi setiap orang Yahudi ada 100 orang Muslim (1:100). Namun, jika dicampur semua sekali, Yahudi ni lebih 100 kali berkuasa daripada orang Islam.

Siapakah mereka ni???

Inilah di antara kerabat2 Si Yahudi antaranya Albert Einstein iaitu saintis zaman moden paling terkemuka yang disebut oleh majalah Time sebagai 'Manusia Abad ini' , Sigmund Freud melalui teori id, ego dan super-ego iaitu bapa psikoanalisis juga seorang Yahudi.

Selain mereka ini,banyak lagi Si Yahudi yang hasil kebijaksanaan mereka berupaya menghasilkan keperluan untuk kita semua.Walaupun kamu semua tak kenal mereka aku sebutkan juga namanya kot2 kalau ada orang tanya tentang mereka ini kamu semua boleh la bagi tahu serba sikit.Contohnya seperti Benjamin Rubin memperkenalkan jarum suntikan pelalian. Johas Salk mereka vaksin polio yang pertama. Gertrude Elion mencipta ubat melawan leukemia. Baruch Blumberg mencipta vaksin Hepatitis B dan Paul Ehrlich yg menemui rawatan untuk siflis. Gregory Pincus membangunkan pil perancang keluarga yang pertama dan Aaron Beck menemui terapi kognitif (rawatan mental, kesugulan dan fobia) .Willem Kolff mencipta mesin dialisis (mencuci) buah pinggang.

Lepas itu, Si Yahudi ini juga banyak memenangi Hadiah Nobel antaranya Elie Metchnikoff untuk penyakit berjangkit dan Bernard Katz menang kerana kajian mengenai transmisi neuromuskular.Andrew Schally penerima Nobel dalam kajian endokrinologi (berkaitan sistem endokrin dan kencing manis). George Wald menang Nobel bagi kajian mata manusia, Standley Cohen dianugerahi Hadiah Nobel dalam kajian embriologi (kajian janin dan perkembangannya). Willem Kolff mencipta mesin dialisis (mencuci) buah pinggang.

Sejak 105 tahun, 14 juta Yahudi menang 15 dozen Hadiah Nobel, sementara tiga dimenangi oleh 1.4 bilion umat Islam.

Stanley Mezor mencipta mikrocip pertama. Leo Szilards membangunkan reaktor rangkaian nuklear pertama; Peter Schultz (kabel gentian optik); Charles Adler (lampu isyarat); Benno Strauss (besi tahan karat - stainless steel); Isador Kisee (sistem suara di pawagam); Emile Berliner (mikrofon untuk telefon) dan Charles Ginsburg (alat pita rakaman).

Kalian semua perasan tak,barang-barang branded dekat sekeliling kita yang kadang-kadang dan jarang-jarang kita beli pun Si Yahudi ini yang jadi taukenya.Macam Ralph Lauren (Polo), Levis Strauss (Levi's Jeans), Howard Schultz (Starbuck's), Sergey Brin (Google), Michael Dell (Dell Computers), Larry Ellison (Oracle), Donna Karan (DKNY), Irv Robbins (Baskin & Robbins) dan Bill Rossenberg (Dunkin Donuts).

Richard Levin, presiden universiti tersohor Yale Universiti ialah seorang Yahudi. Henry Kissinger, Joseph Lieberman dan Madeleine Albright (bekas-bekas Setiausaha Negara AS);Bush, Clinton dan Bush); David Marshal (bekas Ketua Menteri pertama Singapura); Isaac Isaacs (bekas Gabenor Jeneral Australia); Yevgeny Primkov (bekas Perdana Menteri Rusia dan bekas jeneral KGB).

Si Yahudi ni pun tersohor didalam dunia media yg mana jarang-jarang kita buka web mereka ini walaupun Pn Adzrah suruh kita sumua buka web itu untuk tengok macam mana mereka membuat online journalism.Yang tersohornya seperti Wolf Blitzer (CNN); Barbara Walters (ABC News); Eugene Meyer (Washington Post); Henry Grunwald (Ketua Editor Time); Katherine Graham (penerbit The Washington Post); Joseph Lelyyeld (Editor Eksekutif, The New York Times) dan Max Frankel (The New York Times).

Penyangak mata wang, George Soros iaitu orang yang menyebabkan ekonomi dunia jatuh pada tahun 1997 juga merupakan kerabat Si Yahudi. Dia ini menderma AS$4 bilion untuk membantu ahli sains dan universiti serata dunia.

Di Olimpik, Mark Spitz membolot tujuh pingat emas manakala Lenny Krayzelburg ialah pemegang tiga kali pingat emas Olimpik. Merka ni juga adalah anak-beranak Si Yahudi.

Seperkara lagi iaitu mengenai pelakon pujaan yang diminati ramai yang selalu muncul didalam filem & tv dekat rumah masing-masing seperti Harrison Ford, George Burns, Tony Curtis, Charles Bronson, Sandra Bullock, Billy Cystal, Woody Allen, Paul Newman, Peter Sellers, Dustin Hoffman, Michael Douglas, Ben Kingsley, Kirk Douglas, Willian Shatner, Jerry Lewis dan Peter Falk semuanya kerabat Si Yahudi?

Tambahan pulak, Hollywood sendiri diwujudkan oleh orang Yahudi. Antara pengarah dan penerbit, Steven Spielberg, Mel Brooks, Oliver Stone, Aaron Spelling (Beverly Hills 90210), Neil Simon (The Odd Couple), Andrew Vaina (Rambo 1- 2-3), Michael Man (Starsky and Hutch), Milos Forman (One Flew Over The Cuckoo's Nest), Douglas Fairbanks (The Thief Of Baghdad) and Ivan Reitman (Ghostbusters) semua sekali itu adalah cucu-cicit Si Yahudi.

Jadi,setakat ini dahulu aku cerita tentang kaum kerabat Si Yahudi ini,sekarang fikir la sendiri betapa sikitnya Si Yahudi ni tetapi begitu ramai yang bergantung kepada kerabat Si Yahudi ini termasuklah kita sendiri.Diorang telah berjaya membuatkan kita bergantung kepada mereka melalui barang-barang yang dicipta dan di miliki oleh mereka.Sekarang aku rasa kita patut bertindak dan berdikari tanpa bergantung kepada diorang lagi tapi bagaimana caranya.Sama-samalah kita renungkan.

1 comment: